Kategorie: Wszystkie | ARCHITEKTURA | DESIGN | GRAFIKA
RSS
sobota, 27 lutego 2010
CHILEHAUS

 

źródło: http://de.academic.ru/pictures/dewiki/66/Bundesarchiv_B_145_Bild-P063980__Hamburg__Chilehaus.jpg


Zupełnie niesamowity budynek. Chilehaus powstał w latach 1922-1924 według projektu Fritza Högera w hamburskiej Kontorhausviertel, najstarszej w Europie dzielnicy biznesowej, powstałej, by obsłużyć prężnie rozwijającą się od końca XIX wieku dzielnicę handlową.


Kontorhausviertel, po lewej Chilehaus.

źródło: http://joshuaandandrew.blogspot.com/2009_06_01_archive.html


Chilehaus powstał na zamówienie Henry'ego Slomana, przedsiębiorcy, który zbił fortunę na handlu moskim z Chile - stąd nazwa i kształt budynku z charakterystycznym ostrym rogiem, wzorowanym na dziobie statku.  Architektowi udało się niezwykle trafnie połączyć jasną wymowę formy budynku powstającego w mieście portowym z pragmatycznymi wymogami - dzięki ostremu brzegowi budynek maksymalnie wykorzystywał niezbyt komfortową działkę położoną u zbiegu ulic pod ostrym kątem. Okrętowych nawiązań jest w budynku więcej (zresztą podobnie jak w modernistycznej architekturze Gdyni).

 

źródło: http://miasto-masa-maszyna.blogspot.com/2008_08_01_archive.html


źródło: http://www.fotocommunity.de/pc/pc/channel/1/extra/new/display/14541166


źródło: http://www.conference-hotel.com/bilder/1087394498-homefoto-detail1.jpg


Budynek wykorzystuje właściwie każdy centymetr działek, na których został zbudowany, a nawet więcej - jest tak duży (choć wcale nie największy z międzywojennych budynków w Kontorhausviertel), że przebiegała pod nim ulica przedzielająca działki.


źródło: http://www.dibbern.net/photo/gallery.php?gallery=ham1


Chilehaus to ekspresjonistyczny budynek z wewnętrznym dziedzińcem, z  ciemnej cegły klinkierowej, oparty na żelbetowej konstrukcji, z już modernistycznymi podziałami, ale przyozdobiony jeszcze ekspresjonistyczną gotycyzującą ornamentyką.

Miał sporo szczęścia - nie został uszkodzony w czasie bombardowań Hamburga.

 

źródło: http://www.flickr.com/photos/finnurmalmquist/2575015427


źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Chilehaus


źródło: http://www.hamburg.de/sehenswuerdigkeiten/1090072/chilehaus-hamburg.html


źródło: http://dacilsanchez.com/?p=88



źródło: http://www.derfrosch.com/frogblog/index.php?s=chileh

piątek, 26 lutego 2010
MEBLOWY OP-ART

 

Meble londyńskiego projektanta Garetha Neala. Tradycyjna i modernistyczna forma w jednym.

 

www.garethneal.co.uk

Tagi: design
11:46, less_more , DESIGN
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 18 lutego 2010
ZWIEDZAJCIE ZOO

 

Naprawdę wzruszająca etykietka zapałczana. Nie wiem, czy artysta był ironiczny, czy wyszło mu nie tak, jak chciał. W każdym bądź razie fajnie.

 

Tagi: grafika
15:58, less_more , GRAFIKA
Link Dodaj komentarz »
piątek, 12 lutego 2010
ROMEK MARBER

 

Chciałem zamieścić po prostu link do zbioru okładek książek Penguina z lat sześćdziesiątych, przy okazji znalazłem jednak rzecz znacznie ciekawszą: autorem siatki okładek Penguina z tego okresu, a także wielu rewelacyjnych okładek jest polski projektant, Romek Marber. Polska wikipedia nie mówi nic o Marberze, polskie strony bardzo niewiele.

Od 1960 do 1972 dyrektorem artystycznym Penguina był Germano Facetti. W 1961 roku, zainteresowany projektami Marbera (który po wojnie przyjechał do Wielkiej Brytanii) dla "The Economist", zaproponował mu zaprojektowanie dwóch okładek Simeona Pottera - "Our Language" i "Language in Modern World".

 

 

Projekty Marbera dla "The Economist"


Projekty dla "New Society"



Wkrótce został poproszony o zaprojektowanie nowego layoutu serii kryminałów dla Penguina, co zaowocowało ponad siedemdziesięcioma okładkami, które jako seria uważane są za jedno z najwybitniejszych osiągnięć w brytyjskim okładkowym designie.

Marber pozostawił zieleń jako kolor serii, ożywiając jej odcień, żeby nie zrywać z budowaną przez wiele lat marką. Obszar okładki został podzielony na cztery części, około 1/3 powierzchni od góry zajęły trzy pola z liternictwem (nazwa serii, tytuł, autor), a pozostałe dwie trzecie ilustracja. Obszar zajęty przez liternictwo miał być początkowo biały, by nawiązac do wsześniejszych okładek Penguina, a stopniowo zamieniony na zielony, w rzeczywistości jednak biało-czarno-zielone i czarno-zielone okładki współistniały przez cały czas, kiedy Marber zajmował się serią. Aby nadać rys nowoczesności liternictwu, zrezygnował z tradycyjnego w języku angielskim zapisu wszystkich słów z inicjalnym wersalikiem i użył czcionki Akzidenz Grotesk.

W warstwie ilustracyjnej Marber używał fotografii, zniekształconych zdjęć, rysunku, kolażu, elementów malarstwa, geometrycznych wzorów do symbolicznego uproszczenia okładki i zamknięcia treści książki w jednym obrazku.

Trudno wybrać któreś z okładek, bo większość jest świetnych:


 


Okładki Marbera nadawały książkom pisanym często przed wielu laty nowoczesnego charakteru, znacząco wpływając na ich sprzedaż.

Na początku lat sześćdziesiątych książki Penguina były tworzone w różnych estetykach. Tzw. siatka Marbera, wzór okładki z książek z serii Crime, został następnie przetransponowany do innych serii książek Penguina z lat sześćdziesiątych, przyczyniając się do ujednolicenia wizerunku wydawnictwa. 



Romek Marber urodził się w 1925 roku, w 1946 roku wyemigrował do Wielkiej Brytanii. Tam skończył projektowanie na Royal College of Art. Marber był (albo jest - jeszcze żyje, ale nie wiem, czy pracuje) freelancerem i miał zupełną swobodę przy projektach - w czasie dyrektorowania Facettiego prawie wszystkie przeszły bez jakichkolwiek poprawek. Jeśli kogoś zainteresował ten nieznany w Polsce projektant polskiego pochodzenia, polecam jego wspomnienia o pracy w latach sześćdziesiątych, bez Photoshopa i telefonów komórkowych:

creativereview.co.uk/cr-blog/2009/september/romek-marber

oraz więcej okładek kryminalnych na flickrze:

http://www.flickr.com/photos/26518458@N05/sets/72157605110377547/detail/

i okładki Penguina autorstwa innych projektantów, ale oparte na siatce Marbera:

http://thingsmagazine.net/projects/1960s/index.htm

środa, 10 lutego 2010
JESTEŚMY PRZYSZŁOŚCIĄ

 

Folder - prezentacja nowego budynku Ravensbourne College of Design and Communication autorstwa londyńskiego studia Hike.

http://www.hikedesign.co.uk/

 

 

Tagi: grafika
09:41, less_more , GRAFIKA
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3