Kategorie: Wszystkie | ARCHITEKTURA | DESIGN | GRAFIKA
RSS
czwartek, 28 lipca 2011
O JAK OKRĄGLAK

 

Nie mogąc znależć budynku zbliżonego kształtem do litery R, już prawie zrezygnowałem z pomysłu tego alfabetu złożonego z satelitarnych zdjęć budynków z polskich miast, na szczęście litera znalazła się gdzieś na przedmieściach Warszawy. K również było dużym wyzwaniem (Kraków), podobnie jak Z, przy którym instynktownie czułem, że jeśli gdzieś jest, to w nieprzewidywalnej urbanistycznie Łodzi (znalazłem nawet dwa). W jednej z liter mieszkam.

 

sobota, 23 lipca 2011
PŁYNNY ALFABET



 

"Type Fluid Experiment" to ciekawy projekt studia Skyrill z Bahrajnu, niewielkiego państewka w Zatoce Perskiej. Pełny alfabet i sekret jego powstania tutaj:

http://www.skyrill.com/blog/2011/07/03/type-fluid-complete-set/

 

Tagi: typografia
04:26, less_more , GRAFIKA
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 21 lipca 2011
WIEŻA GÓRNOŚLĄSKA



 

Wieża Górnośląska została zbudowana w 1911 roku z okazji Wschodnioniemieckiej Wystawy Przemysłu, Rzemiosła i Rolnictwa na terenie późniejszych Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zaprojektował ją Hans Poelzig, jeden z czołowych architektów wczesnego modernizmu, jako połączenie wieży ciśnień, hali wystawowej i punktu widokowego. Miała 52 metry wysokości i swoją masywnością stanowiła zdecydowaną dominantę tej części miasta. Miała naprawdę oryginalny, industrialno-ekspresjonistyczny kształt:

 

 



 

Warto zwrócić uwagę na misterny i zróżnicowany układ cegiełek na elewacji:

 

 

I zupełnie industrialne wnętrze:

 



 

Ostatnie poziomy zajmowała restauracja z punktem widokowym (którego do dziś nie ma w Poznaniu).

 

 

Wieża musiała budzić u współczesnych sporo emocji, bo jeszcze w drugiej połowie lat dwudziestych zainspirowała Fritza Langa przy tworzeniu wizji miasta przyszłości w "Metropolis": 

 



 

W 1945 roku w czasie alianckich bombardowań umiejscowionej na terenie targów fabryki Focke-Wulfa wieża została uszkodzona i w dwa lata później niestety rozebrana, przede wszystkim z powodu nienajlepszych skojarzeń, jakie budziła swoją wielkością, dominacją nad okolicą i łączonym z Prusami ceglano-ekspresjonistycznym charakterem. Szkoda, bo jak większość niemieckich modernistów, Poelzig z faszyzmem nic wspólnego nie miał; sam został zmuszony do wyemigrowania z Niemiec do Turcji, gdzie jeszcze przed wojną zmarł.

 

 

Z wieży pozostało jedynie przyziemie, będące teraz pawilonem nr 11 - iglicą MTP. We wnętrzu zachowała się jeszcze stalowa konstrukcja dwóch poziomów starego budynku.

 

 

Mimo tego, że nie istnieje, Wieża Górnośląska to znany w świecie budynek, podobnie jak wrocławskie realizacje Hansa Poelziga. Natomiast mniej osób wie, że ten architekt zaprojektował również fabrykę chemiczną w podpoznańskim Luboniu:

 

 

Fabryka znajduje się za płotem, zwiedzenie jej nie byłoby łatwe, jednak po zdjęciach satelitarnych i widocznych na nich w kilku miejscach charakterystycznych schodkowych szczytach można wnosić, że przynajmniej część budynków zachowała się. Na pewno w całkiem niezłym stanie zachowało się kameralne osiedle kilku domków robotniczych przyległych do fabryki, również projektu Poelziga.

 

 

Ten ostatni, najmniejszy, jest szczególnie urzekający, mimo zamurowanych istniejących pierwotnie podcieni (zdjęcia współczesne: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=457402). 

 

piątek, 15 lipca 2011
CHRISTIAN STOLL



 

Na poniższych miniaturkach nie ma zbytniego efektu, ale warto zajrzeć na stronę niemieckiego fotografa - przy pełnoekranowym powiększeniu zdjęć z serii "Epic" można poczuć się naprawdę małym:

http://www.christian-stoll.com/website/photos_detail.php?gallerieID=151&gallery=epic_




Tagi: fotografia
21:20, less_more , GRAFIKA
Link Dodaj komentarz »
WAKACJE NA MAKIECIE

 

Dom nad wodospadem przeniesiony gdzieś do Kalifornii, basen jak z Case Study Houses, słońce i piękne kobiety - czego więcej potrzeba, żeby odpocząć - chyba tylko chilloutowej muzyki. Specjalne dioramy i oparte na ich fotografiach projekty pudełek do dwóch albumów z serii składanek Chillout Sessions wykonał Andrew van der Westhuyzen z australijskiego studia Collider.

 

 

 

http://collider.com.au/contact/

 
1 , 2