Kategorie: Wszystkie | ARCHITEKTURA | DESIGN | GRAFIKA
RSS
czwartek, 30 września 2010
DOBRA KSIĄŻKA I ZŁA KSIĄŻKA

 

Poza tym, że są książki dobre i złe, są jeszcze książki dobrze i źle zaprojektowane. Poniżej dwa projekty ilustrujące powyższą tezę.

Bartek Chaciński, Wyż nisz, Znak

Projekt typograficzny mill studio jest taki jak książka Chacińskiego - fajny i bezpretensjonalny. Lekko i humorystycznie napisany i nieroszczący pretensji do wyczerpania tematu słownik współczesnych niszowych kultur został opakowny w równie lekką formę - niewielki format, miękką okładkę i pixelartową oprawę graficzną (pixelartowców można zresztą znaleźć przy haśle "scenowcy"). Dodanie żółtego Pantone'u na elementach graficznych uatrakcyjnia projekt. Całość książki złożona jest jednym bezszeryfowym fontem (Auto studia Underware) w kilku odmianach, finezyjnym w kursywie, a jednocześnie bardzo czytelnym - korespondując z językiem autora. Logiczne rozplanowanie elementów ułatwia odnalezienie tego, czego się szuka.

 

 

Jola Załecka, Apartament do spraw nadzwyczajnych, Media Rodzina

Projekt Ostecx Creative miał dobre założenia, ale wyszło zdecydowanie gorzej. Ascetyczna okładka, płócienna, z tytułem tłoczonym tylko lakierem UV i białym podpisem autorki, bez obwoluty, w księgarni zgubić się może pomiędzy kalendarzami. Książka to wspromnienia Joli Załeckiej, projektantki mody, więc nawiązanie do typografii magazynów modowych jest jak najbardziej na miejscu, jednak już umieszczenie znanego z programów do składu znaku ukrytego oznaczającego koniec akapitu raczej bezsensowne - jeśli już, pasowałoby do książki związanej z typografią. Wybór czcionki z rodzaju monospaced (Andale Mono) do składu książki jest fatalny, co wraz z upstrzeniem tekstu niepotrzebnymi r o z s t r z e l e n i a m i dodatkowo utrudnia czytanie i tak ciężko dających się czytać wynurzeń autorki (moje ulubione: Olivier Janiak - rycerz w srebrnym garniturze - władający mikrofonem jak mieczem w obronie mody i piękna...). Mam wrażenie, że autor projektu chciał złamać reguły składu książki, tyle, że ich nie znał, bo czym uzasadnić paginację na stronach pustych i tych z opuszczonymi kolumnami?

 

 

Robert Bringhurst porównuje projektowanie typograficzne do wykonania utworu muzycznego. Typografia może "znaczenie tekstu (lub też brak znaczenia) wyjaśnić, podkreślić, stonować albo umiejętnie zamaskować. W świecie, w którym zasypywani jesteśmy nie zawsze potrzebnymi informacjami, typografia musi często zwracać uwagę na samą siebie, żeby zachęcić do czytania. By jednak doszło do przeczytania, typografia powinna usunąć się w cień." Tak dzieje się w pierwszej książce; typografia drugiej utrudnia czytanie nie dającą się nie zauważać czcionką i zbytnimi fajerwerkami, próbuje konkurować z tekstem czy wręcz stać się książką do oglądania, a nie czytania.

poniedziałek, 27 września 2010
KONSTRUKTYWISTYCZNE WIZJE

 

Architektoniczne fantazje radzieckiego architekta i grafika Jakowa Czernichowa, z przełomu lat 20. i 30. XX wieku, z czasów, kiedy artystom w Związku Radzieckim wszystko wydawało się możliwe. Czy teraz w przeciwieństwie do czasów modernizmu nie snuje się tego typu wizji przyszłości, czy ja po prostu nie mogę na nic takiego trafić?

 

 

Więcej tutaj:

http://www.icif.ru/Engl/cyc/101/index.htm

niedziela, 26 września 2010
MIES VAN DER ROHE DLA LONDYNU

 

 

Niezrealizowany projekt wieżowca projektu Miesa van der Rohe z 1968 roku; miał zająć miejsce neogotyckiego budynku Mappina & Webba przy historycznym placu obok siedziby burmistrza. Projekt swoją wysokością i ahistorycznością, wyglądając jak miniatura Seagram Building, wzbudził wiele kontrowersji i został odrzucony. Mimo to w latach dziewięćdziesiątych XX wieku zdecydowano się na rozbiórkę dziewiętnastowiecznej kamienicy i budowę na jej miejscu Number 1 Poultry projektu Jamesa Stirlinga. Co lepsze przy tym placu, pozbawiony kontekstu modernizm, postmodernizm wygrywający konkursy tak na najlepszy, jak i na najgorszy budynek Londynu, czy zwyczajny neogotyk - nie wypowiem się.

 

Modernistyczny projekt Miesa Van der Rohe

 

Postmodernistyczny No 1 Poultry Jamesa Stirlinga

 

Neogotycki Mappin & Webb wyburzony w 1994 roku

sobota, 25 września 2010
MAPA POZNANIA

 

Graficzna mapa Poznania, również mojego autorstwa. Po kliknięciu powiększenie.

 

środa, 22 września 2010
STARY RYNEK

 

Stary Rynek w Poznaniu - mój rysunek. Po kliknięciu powiększenie.

 

 
1 , 2